![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 00:00 ч.
В малко художествено музейче в Дания, разположено на около 40 минути северно от Копенхаген, бе направено значимо попълнение в колекцията. Музеят Ниваг ...
|
![]()
Тонът на времето
Адам Цвиянович, Тимъти Долан, Кевин Конуей, Дий Конуей, Сузан ГейсМуралът е огромен: съставен от тринадесет панела и разположен на 1,920 квадратни фута, той напълно променя прага на това, което често наричат църквата на Америка. Цвиянович преосмисля явлението не като далечно чудо, а като жив фон на миграцията, борбата и обществения живот в Ню Йорк. Цвиянович използва около 75 живи модела, за да създаде фигури, които събират векове в една общност.
Анатолий Михайлов
| 22 Септември 2025, 19:56 ч.
![]()
В петък сутринта входът на катедралата "Свети Патрик" блестеше с нещо ново: не с меката светлина на свещи или с блясъка на туристическа камера, а с лъскавия златен лист. Муралът на Адам Цвиянович "Какво е толкова смешно в мира, любовта и разбирането" беше открит пред кардинал Тимъти Долан, самия художник и дарители, включително Кевин Конуей, който с жена си Дий помогнаха за реализирането на проекта. За забележителност, която не е добавяла постоянно произведение на изкуството от такъв мащаб почти век и половина, сутринта носеше усещане за тържественост и изненада. Муралът е огромен: съставен от тринадесет панела и разположен на 1,920 квадратни фута, той напълно променя прага на това, което често наричат "църквата на Америка". Заглавието, заимствано от песен на Елвис Костело, е иронично, докато самата картина е сериозна, което прави поп референцията още по-забележима в контекста на катедралата. В центъра на творбата е явлението в Нок, видение на Дева Мария, съобщено в Ирландия през 1879 година, същата година, в която е посветена катедралата. Цвиянович преосмисля явлението не като далечно чудо, а като жив фон на миграцията, борбата и обществения живот в Ню Йорк. Дева Мария, Свети Йосиф, Свети Йоан и Агнецът Божи не се появяват над облаците, а над разтоварващи се имигрантски семейства на брега на града. Муралът включва множество фигури: Света Франциска Ксаверийска, покровителка на имигрантите; Феликс Варела, кубински свещеник, борещ се срещу робството; Дороти Дей, радикален журналист и съосновател на Католическото работническо движение; и много други, които стоят сред съвременните имигранти, изобразени от живота. Цвиянович използва около 75 живи модела, за да създаде фигури, които събират векове в една общност. Проектът изисква 80 ярда белгийски лен, над 5,200 листа златен лист и седем нюанса мика, за да се постигне метална дълбочина. Транспортирането на огромните панели от студиото на Цвиянович в Бруклин до катедралата е било също толкова предизвикателно. Проектът не се е появил случайно. Сузан Гейс, арт консултант в Ню Йорк, споменава, че всичко е започнало с желанието на кардинал Долан за произведение, което да свърже катедралата с традицията и настоящето. Цвиянович успява да балансира свещената образност с обществения живот, което прави творбата да изглежда едновременно историческа и жива. Златният лист не само блести, но и пречупва светлината в наоса, отразявайки органните тръби над него. Комисията идва директно от Долан, който я формулира като обновление на мисията на катедралата: убежище не само за ирландските католици, но и за разнообразната вяра на Ню Йорк. Муралът обявява, че историята на църквата все още се развива, представяйки плурализма в свещен контекст. На открития ден, Долан и Цвиянович стояха заедно с ректора и Конуей, а златният лист зад тях улавяше светлината на камерите. Художникът, който дълго време се е специализирал в големи, потапящи картини, осъзнава иронията на цитирането на поп песен в катедрала. Въпреки това, заглавието в този контекст звучи не като шега, а като предизвикателство: какво може да е по-належащо в епоха на поляризация и разселване от мира, любовта и разбирането? Като посетителите влизаха в катедралата, входът вече беше поел нов ритъм. Някои се кръстеха автоматично, други вдигаха телефоните си, а трети просто поглеждаха нагоре, изненадани. В съчетанието на свещено и светско, историческо и съвременно, муралът на Цвиянович позиционира "Свети Патрик" не като музей на католическото величие, а като жива сцена, където се срещат вярата на града, политиката и миграционните истории. Златото ще продължи да се променя с дневната светлина, но поканата остава постоянна: да видиш себе си, колкото и обикновен да си, в развиващата се история на църквата на Америка.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Колин Фарел и Марго Роби изразиха вълнение от възраждането на оригиналните филми
|
![]() |
Джеймс Уолш: Облекчение в погледа
|
![]() |
Фуад Дахдух и забраната за голи модели в Университета в Дамаск
|
![]() |
Сара Фъргюсън беше отстранена от поста си на патрон на детска благотворителна организация
|
![]() |
Травис Келси получи глоба за непристойни жестове по време на мач
|
![]() |

Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |

Нивагаард придоби "Сусана и старците" на Артемизия Джентилески
|
![]() |
Sixties Surreal в музея Уитни: Музикално пътешествие през сюрреализма на 60-те години
|
![]() |
Процъфтяването на черното изкуство на Burning Man
|
![]() |
Решение за свобода на изразяване в изкуствата след забраната на Тръмп
|
![]() |
Дан Нейдел представя "Sixties Surreal" – нова перспектива за 60-те години в изкуството
|
![]() |